sobota, 1 stycznia 2011

Trzeci Temat Konkursowy: Nie daj się nabić w butelkę, czyli jak kupować, żeby nie żałować:)

Drodzy Blogerzy,
z Nowym Rokiem rozpoczynamy kolejny etap naszego blogowego konkursu. Mamy już gotowe listy postanowień ekonomicznych na następne 365 dni – wiemy więc, co warto zrobić, aby kolejny rok witać z zadowoleniem i portfelem grubszym niż obecnie. Pewnie jesteście ciekawi, jakie zadanie czeka Was teraz. Oto ono.

Zarządzanie budżetem, czy to firmowym, czy rodzinnym, czy chociażby własnym kieszonkowym nie polega, jak słusznie zauważyliście w swoich wpisach, na „trzymaniu pieniędzy w skarpecie”. To rozsądne planowanie, inwestowanie, ale także… wydawanie. Bo kupować – chcemy czy nie chcemy – musimy. Umiejętność mądrego kupowania jest więc bardzo ważna dla tych osób, które chcą aby ich portfele miały się dobrze i coraz lepiej:)

Drodzy Blogerzy, Waszym trzecim zadaniem jest stworzenie praktycznego poradnika, który pomoże czytelnikom w robieniu mądrych i rozsądnych zakupów.

Ktoś może powie – w sumie co w tym trudnego? Potrzebuję czegoś, mam pieniądze, idę do sklepu, kupuję. I załatwione. Ale Wy, Młodzi Eksperci EUD, wiecie już, że to tylko z pozoru jest takie proste. Bo czy naprawdę potrzebuję? Czy potrzebuję już teraz? Czy potrzebuję aż tyle? Do którego sklepu? A może kupić nie wychodząc z domu – w internecie? Czy ta superpromocja i obniżka faktycznie jest dla mnie okazją? Czy warto wierzyć kolorowej reklamie, która mówi nam, że „nie ma lepszego szamponu”, „wszyscy kupują witaminy X”, a jedząc określony produkt będziemy piękni, zdrowi i – oczywiście – szczęśliwi? Czy droższe znaczy lepsze? Czy warto jechać na drugi koniec miasta, aby kupić coś w „wielkiej promocji”?

Mówiąc krótko: Jak wybrać i kupić mądrze? Oto pytanie!

Aby pomóc Wam w przygotowaniu poradników, przygotowaliśmy tradycyjnie zestaw zagadnień, które są istotne gdy myślimy o rozsądnym kupowaniu.:
  • Promocje, obniżki, wyprzedaże – czy i kiedy warto z nich korzystać? Jak rozpoznać fałszywą obniżkę?
  • Jakie sztuczki stosują sprzedawcy próbując sprzedać swój produkt? Jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić?
  • Dlaczego często kupujemy rzeczy, które lądują później w ciemnym kącie i nigdy ich nie używamy?
  • Skąd brać wiarygodne informacje o czymś, co chcemy kupić, a nie jesteśmy pewni jakości towaru?
  • Czy reklama ma duży wpływ na to, co kupujemy? Czy warto słuchać tego, co nam mówi?
  • Jak najlepiej płacić za towary – gotówką, kartą? Czy warto kupować rzeczy płacąc za nie w ratach. A może najlepiej pożyczyć od znajomych;)?
  • Jaką rolę odgrywa internet w sztuce mądrych zakupów?
Pewnie jeszcze o czymś zapomnieliśmy, liczymy na Wasze pomysły! 

Na stworzenie wpisu – poradnika macie czas do 5 stycznia 2011 roku, do godziny 23.59. Publikacja trzeciego wpisu konkursowego odbędzie się 6 stycznia.

Życzę powodzenia i serdecznie–noworocznie Was pozdrawiam!
Mentor Konkursu